Secangkir Kopi di Istanbul

Peribahasa Turki berbunyi,

“Coffee should be black as hell, strong as death and sweet as love.”

“The memory of a good cup of Turkish coffee lasts 40 years.”

Bukan peminat kopi tegar tetapi ke mana sahaja saya kembara, pasti tidak lepaskan peluang menikmati kopi. Anda tidak boleh kata pernah sampai di Turki jika tidak rasa Turkish Coffee. Begitu istimewanya Turkish Coffee, ianya telah dimasukkan dalam UNESCO List of Intangible Cultural Heritage of Humanity pada tahun 2013. Menurut UNESCO,

“Turkish coffee is regarded as part of Turkish cultural heritage : it is celebrated in literature and songs, and is an indispensable part of ceremonial occasions.”

Sejarah Turkish Coffee dikatakan bermula pada tahun 1517 bila seorang pemerintah Ottoman di Yaman, Ozdemir Pasha jatuh cinta dengan minuman yang berasal dari biji kopi di tempat pemerintahan beliau. Beliau perkenalkan kopi kepada Sultan Suleiman. Pekerja istana menyediakan kopi untuk istana dan kemudian kopi menjadi popular di kalangan rakyat jelata.

Bila kedai kopi menjadi popular untuk masyarakat berkumpul dan membincangkan isu politik, kopi cuba diharamkan oleh pemerintah pada tahun 1656. Rakyat merusuh sehingga pengharaman ini terpaksa dibatalkan. Begitu kuat pengaruh kopi di Turki sehingga ada undang-undang yang membolehkan wanita ceraikan suami jika tidak mampu sediakan kopi setiap hari.  :-D.

Apa yang istimewanya Turkish Coffee?

Pengkaji sejarah berpendapat Turkish Coffee istimewa kerana proses penyediaan kopi yang berbeza. Biji kopi ditumbuk sehingga lumat, dimasak dalam cezve. Siap dimasak bila menggelegak, berbuih dan hampir melimpah.

Cezve. Imej : Kadir Celeb on Unsplash

Kadikoy jarang dikunjungi oleh pelancong yang tidak mempunyai banyak masa di Istanbul. Jika anda mempunyai banyak masa, masukkan Kadikoy dalam senarai tempat anda perlu kunjungi. Anda boleh sampai di sini melalui metro, feri, teksi dan sebagainya. Elakkan naik pengangkutan awam sewaktu waktu puncak. Saya lebih suka menggunakan perkhidmatan feri. Stesen ini di bahagian hujung Eminonu menghampiri restoran-restoran makanan laut.

Selepas makan lahmacun yang pedas dan minum segelas Ayran yang lemak masam, tekak teringin nak teguk secangkir kopi Turki. Deretan kedai kopi yang dihias cantik membanjiri Kadikoy. Pilih sahaja yang berkenan di hati. Saya pilih kedai kopi yang disyorkan oleh pelancong lain.

Ada 2 Fazil Bey’in di Kadikoy; pilih yang hampir dengan pasar ikan (Fish Market Kadikoy) yang popular di kalangan rakyat tempatan dan pelancong. Kedai kopi ini kecil sahaja jika dilihat dari luar. Memuatkan kerusi-kerusi kecil yang disusun rapat antara satu sama lain. Ada juga ruang di tingkat atas untuk penggemar kopi yang singgah di Fazil Bey’in. Kedai kopi ini berlainan dengan restoran-restoran lain di sekelilingnya dari segi pemilihan cat dan warna perabot.

Aroma kopi memenuhi setiap ruang. Hanya kopi dijual di sini. Pelbagai perisa boleh dicuba. Seorang pekerja berada di belakang kaunter sewaktu kami tiba. Pesanan dibuat di kaunter. Pemuda yang ambil pesanan kemudian sediakan kopi yang diminta oleh kami.

Suami saya, si dia pilih satu meja kecil dan tiga kerusi di sudut restoran. Sambil menunggu kopi disediakan, saya leka memerhatikan seorang pekerja di situ masukkan biji kopi ke dalam mesin, diproses menjadi serbuk kopi.

Serbuk kopi ini ada yang dijual kepada pelanggan restoran. Ada juga dibungkus untuk dibawa pulang oleh pelanggan untuk kegunaan sendiri atau dijadikan cenderahati.

Rakyat tempatan minum kopi sebagai pelengkap hidangan. Ini berlainan dengan masyarakat di tempat lain yang minum kopi sebaik sahaja bangun dari tidur.

Jangan terkejut melihat cawan kopi yang dihidangkan sangat kecil, besar sikit dari cawan espresso yang biasa kita minum di negara sendiri atau negara lain. Espresso selalunya ada 80mg caffeine. Secawan kecil kopi Turki mengandungi 160mg caffeine. Jangan minum kopi Turki sebelum tidur dan berpada-pada minum kopi Turki kerana kandungan kafein yang tinggi.

Di Fazil Bey’in setiap secawan kopi yang dipesan diberi segelas air kosong dan seketul manisan Turki. Air kosong ini diminum sebelum minum kopi untuk membersihkan usus. Menurut kepercayaan, jika tetamu minum kopi dulu sebelum air kosong, ini bermakna dia kenyang. Jika dia minum air kosong dulu bermakna dia lapar.

Silap sendiri, tidak tahu langsung mengenai kepercayaan ini. Saya minum kopi dulu sebab saya tahu kopi Turki pekat. Lepas minum kopi, saya minum air kosong pula. Konon untuk mudahkan proses penghadaman. Rupa-rupanya air kosong itu patut diminum dulu untuk aktifkan dulu sel deria rasa. Bila dah aktif,  baru dapat rasa keaslian sebenar kopi Turki.

Manisan Turki (lokum) dimakan selepas minum kopi. Menurut kepercayaan, manisan dihidangkan untuk tahu sama ada tetamu puas hati dengan layanan tuan rumah. Jika tetamu makan manisan selepas minum kopi, ini bermaksud tetamu puas hati dengan layanan tuan rumah. Jika makan manisan sebelum minum kopi, ini bermaksud dia tidak puas hati dengan layanan tuan rumah.

Rakyat tempatan lebih suka minum kopi tanpa gula. Gula dimasukkan semasa penyediaan kopi. Semasa buat pesanan, lebih baik jika anda beritahu sama ada anda inginkan gula, lebih gula atau tidak mahu gula langsung.

Bagi kali pertama rasa kopi Turki, mungkin lebih baik jika ditambah sedikit gula. Biasanya gula yang disediakan di restoran Turki datang dalam bentuk kiub kecil. Bila kopi sampai, perlu dikocak perlahan-lahan cawan kopi kerana serbuk kopi yang disediakan tidak larut dalam air. Jangan dikocak terlampau kuat, anda akan minum serbuk kopi. Jika tidak dikocak, anda akan minum kopi yang cair kerana serbuk kopi terkumpul di bahagian bawah.

Bila minum, minum dengan perlahan agar serbuk kopi yang terkumpul di bahagian bawah tidak naik ke atas hingga anda minum serbuk kopi. Serbuk kopi yang tinggal bukan untuk diminum, biarkan sahaja. Ada yang jadikan serbuk kopi yang tinggal bahan untuk tilik nasib. Cawan diterlangkupkan, sisa kopi dalam cawan ditafsirkan.

Selepas minum kopi, boleh window shopping di kawasan sekitar Kadikoy. Laluan seperti batas tanaman. Jalan sampai ke hujung dan masuk ke laluan berikutnya. Peruntukkan 2-3 jam di sini.

Leave a Reply