Bye Ataturk Airport, Hello Istanbul Airport

Rindu pada Istanbul membawa saya ke Istanbul buat kali kedua pada 30hb September 2018. Di lapangan terbang Ataturk, notis ditampal menyatakan Ataturk Airport (IST) akan ditamatkan perkhidmatan pada 31hb Oktober 2018.

Berita terbaru, perpindahan besar-besaran, The Great Move akan berlaku pada 5hb April 2019 hingga 7hb April 2019. Turkish Airlines dalam satu kenyataan mengumumkan bahawa mereka akan pindahkan kesemua alatan, pekerja dan sebagainya bermula 3 pagi waktu tempatan, 5hb April 2019 dan dijangka tamat antara pukul 2 pagi hingga 2 petang pada 6hb April 2019. Artikel berkaitan perpindahan yang akan berlaku.

Bermula 7hb April, 2019 dijangka kapal terbang penumpang tidak lagi mendarat di Ataturk Airport, dan akan mendarat di Istanbul Airport (ISL). Hanya penerbangan kargo dan persendirian akan mendarat di Ataturk Airport.  Kod IATA Ataturk Airport akan ditukar kepada ISL dan Istanbul Airport akan ambil alih kod IST.

Ataturk Airport hanya 20.3km dari Sultanahmet, kawasan penginapan popular bagi kali pertama ke Istanbul. Istanbul Airport jaraknya 54km dari Sultanahmet. Buat masa ini hanya pengangkutan bas, teksi, kereta sahaja boleh membawa pelancong dari lapangan terbang ke pusat bandar seperti Sultanahmet. Jika airport transfer kereta persendirian dari Ataturk Airport ke Sultanahment antara 30-35 Euro, tentunya bila pindah ke Istanbul Airport, airport transfer lagi mahal.

Metro Line, M11 yang menghubungkan Gayretteppe – Istanbul Airport-Halkali dijangka siap pada tahun 2019 juga, dan fasa kedua Halkali-Istanbul Airport pada tahun 2020. Sementara belum siap, pilihan utama untuk travel bajet – naik bas. Ada 2 perkhidmatan bas : IETT dan HAVAIST. Untuk ke Sultanahmet dari Istanbul Airport, naik bas IST 1, berhenti di hentian bas Yenikapi IDO. Dari situ, sama ada jalan kaki (700m/10 minit berjalan kaki) atau naik teksi ke stesen metro / Marmaray Line Yenikapi dan cari line M1 untuk ke Sultanahmet atau kawasan sekitarnya.  Kalau tak silap saya untuk Marmaray Line dari Yenikapi boleh berhenti di Sirkeci dan ambil trem M1.  Kalau metro M2 ke Aksaray dan dari Aksaray MI ke Sultanahment.

Jika beli tiket kapal terbang, elakkan beli tiba/pulang dari Istanbul antara 5hb hingga 7hb April 2019.

Oleh kerana penerbangan masih ada yang mendarat di Ataturk, maklumat ini akan dikemaskini dari masa ke semasa. Buat masa ini, oleh kerana penerbangan masih ke dan dari Ataturk, tidak banyak maklumat untuk pengangkutan murah dari Istanbul Airport ke pusat bandar.

Jika ada maklumat yang salah di sini, mohon kongsi kepada saya maklumat yang betul untuk saya perbetulkan, emel ke melia_mn@yahoo.com. Terima kasih

 

Leave a Reply