8 Aktiviti Menarik di Eminonu Pier Istanbul

Eminonu adalah tempat pertama kami lawat di Istanbul. Jika diterjemahkan dari Bahasa Turki ke Bahasa Inggeris, ianya bermaksud “in front of justice”. Pada waktu siang, kawasan ini begitu sibuk, waktu malam kawasan ini agak lengang dan sunyi.

Jika anda ingin ke Eminonu, anda boleh menggunakan tram berwarna merah jambu.

DSC_1990

Berhenti di stesen Eminonu. Melintas jalan untuk ke Eminonu Pier. Perlu melalui 2 stesen lain dari Sultanahmet sebelum sampai Eminonu. Anda boleh juga berjalan kaki dari Sultanahmet jika keadaan cuaca mengizinkan. Akan mengambil masa antara 15-20 minit.

route

8 aktiviti yang boleh dilakukan di Eminonu.

1) Jalan- Jalan Cari Makan di Galata Bridge

💡 Fish Sandwich (Balik Ekmek)

Bila keluar dari tram, anda perlu melintas jalan ke pelabuhan. Di situ ramai yang menjual makanan seperti ini – fish sandwich

DSC_2200

DSC00256

DSC_2199

Harga 6TL. Saya tak makan sayur; yg ikan terkontang kanting dalam bekas tu saya punya  😆

Ada beberapa tempat boleh beli fish sandwich :

  • bertentangan stesen tram Eminonu. Masa kami pergi harga sandwic ikan kat sini 5TL

DSC00257

  • anda jalan ke hadapan sedikit, berdekatan feri kerajaan yang membawa penumpang Bosphorus Cruise, berdekatan Galata Bridge, ada beberapa gerai cantik macam ni, fish and chips dimasak dalam bot yang cantik berhampiran Galata Bridge. Kat sini harga sandwic ikan 6TL.

DSC_2195

DSC_2203

DSC_2198

lemon juice; bukan utk diminum tau. Ni utk "disoskan" dalam fish sandwich
lemon juice; bukan utk diminum tau. Ni utk “disoskan” dalam sandwic ikan

DSC00314

Di bawah Galata Bridge, ada kedai makan yang menjual antara lainnya makanan laut dan tentunya sandwic ikan

DSC_2114

Ramai rekemen Yaka Balik Fish House di sini. Ada juga kata sandwic di Osmanli Balikcisi sedap.

💡 Jeruk

Yg abam tu jual pickles dalam bekas, harga TL1.50, sdp mkn dengan fish sandwich
Yg abam tu jual jeruk dalam bekas, harga TL1.50, sedap makan dengan sandwic ikan

DSC_1993

💡 Jagung Bakar

DSC_2122
the ladies not for sale ya. yang dijual apa yang dimakan oleh mereka

2) Jalan- Jalan Cari Makan di Hafiz Mustafa 1864

Nak cuba baklavas dan manisan lain? Ramai syorkan anda cuba di Hafiz Mustafa 1864.

hafiz mustafa

Cuba baklava

baklavalar

Baked Rice pudding

baked rice pudding

3) Rehatkan Mata dan Minda di Golden Horn

🙄 Boleh melihat lautan terbentang luas, feri yang sentiasa penuh dengan penumpang, nelayan mencuba nasib di Galata Bridge.

feri

4) Pose Selfie/Wefie

DSC00255
nak bergambar berdua sahaja; ada pulak yang enterframe

DSC00249

DSC_2127

Memang cantik kalau ambil gambar dari Galata Bridge tu tapi dipenuhi dengan nelayan, jalan pun sibuk dengan kenderaan lalu lalang. Kalau turun bawah, payah nak ambil gambar Golden Horn dari situ sebab pekerja-pekerja restoran akan suruh kita masuk restoran dia orang. Rimas.

5) Bosphorus Cruise

Pelancong yang mempunyai bajet terhad disyorkan agar menggunakan perkhidmatan feri kerajaan – SEHIR HATLARI. Kaunter beli tiket Sehir Hatlari adalah berdekatan dengan Galata Bridge.

DSC_2117

DSC_2116

Terdapat beberapa pilihan :

  • Jika waktu anda di Istanbul sangat-sangat terhad, anda boleh

– Jika anda kesuntukan waktu, anda boleh memilih Short Bosphorus Tour yang hanya mengambil masa 2 jam. Feri ini akan belayar melalui Asian side (Ortakoy) dan kembali melalui Europe side.

Bayaran hanya 12TL dan jika anda mempunyai Museum Pass, diskaun 3TL diberikan. Anda hanya perlu membayar 9TL.

–   Jika anda mempunyai banyak masa di Istanbul, anda boleh memilih Long Bosphorus Tour yang mengambil masa 6 jam. (10.30am – 4.30pm). Bayaran yang dikenakan adalah antara 15-35 Euros.

6 jam “Nostalgic Tour” anda boleh menyewa audio guides dengan bayaran 10TL. Anda perlu menyediakan ID untuk menyewa device itu. Jika tiada ID, anda perlu membayar 50USD/100 TL. Audio Guide memberikan maklumat mengenai landmark sepanjang Bosphorus. Terdapat lebih 60 topik dibincangkan dalam audio guide tersebut.

Feri 2 tingkat ini boleh menampung lebih kurang 400 penumpang. Tingkat 2 menempatkan beberapa tempat duduk di bahagian luar feri. Jika bukan pada musim sejuk dan cuaca mengizinkan anda mungkin ingin duduk di bahagian luar feri.

DSC_2156

Jika anda ingin duduk di bahagian luar, tempat yang terbaik adalah di bahagian kiri atau belakang. Pada waktu pergi, pemandangan yang menarik adalah di bahagian kiri . Bila balik, untuk menikmati pemandangan yang menarik, anda disyorkan duduk di bahagian kanan feri (European side). Terdapat 6 hentian…

Feri akan meninggalkan Eminonu pada pukul 10.35am. 90 minit kemudian, feri akan berhenti di Anadolu Kavagi (hentian terakhir Asian side). Anda diberi masa 3 jam untuk melihat kawasan sekeliling. Tiada apa sangat yang hendak dilihat kecuali Yoros Castle.

Untuk sampai ke Yoros Castle, anda perlu berjalan kaki antara 20-25 minit. Yoros Castle ini ditutup. Anda hanya boleh menikmati pemandangan indah kawasan sekitar termasuk pembinaan 3 jambatan. Terdapat sebuah restoran yang popular di kalangan penduduk tempatan dan pelancong. Terdapat banyak juga restoran berdekatan dengan pelabuhan (dock).

Pada pukul 3pm, feri akan meninggalkan Anadolu Kavagi dan kembali semula ke Eminonu.

Ramai memilih Short Bhosphorus Cruise termasuk saya. 2 jam pun saya tertidur separuh perjalanan. Jika anda seorang jurugambar, mungkin pemandangan sekeliling menarik minat anda untuk merakamkan keindahan pemandangan tersebut.

P1240861
memula pose bagai nak rak

P1240820

…..pastu….

P1240843

…lena dan terus…

P1240929
lena…

6) Feri ke Kadikoy

Eminonu – European side. Kadikoy – Asian side. Perjalanan 20-30 minit. Tiket 2.50 Lira, boleh bayar guna Istanbul Card. Ada cafe/restoran yang menarik, kedai-kedai kecil, makanan segar; di mana penduduk tempatan membeli belah. Tak ramai pelancong datang ke sini; harga lebih murah. Kalau ada masa boleh habiskan setengah hari di sini – tengok matahari terbenam dari Asian side pulak. Boleh juga ambil tour ke Princess Islands dari sini. Ada yang kata fabrik, alatan mengait, benang kait dan barang kraftangan mudah diperolehi di sini.

kadikoy bull
Kadikoy Bull Statue – tempat pertemuan

7) Spice Bazaar (Egyptian Market)

Di Spice Bazaar anda boleh membeli cenderahati bawah $10 seperti Urfa and Maras dried pepper, madu Turki atau pomegranate molasses. Jika ingin membeli satu kotak Turkish Delight, disyorkan anda memilih perisa pistachios, rose, hazelnut. Shawl, fridge magnet, pashmina, tuala yang biasa terdapat di hamam juga boleh diperolehi di sini. Disyorkan tawar menawar 10-30%. Kalau nak beli saffron, warna lebih gelap lebih bagus terutama dari Iran. Boleh minta penjual vacuum seal rempah/herba yang anda beli, senang nak bawa balik.

Masa kami pergi tahun 2013, kami beli di sini. Kedai ni dah nak sampai hujung menuju jalan keluar

DSC00415

Waktu operasi : Isnin – Sabtu : 8am-6pm, Ahad : 8am-7pm (berbeza dengan Grand Bazaar yang tutup hari Ahad)

DSC00261

Tengok2 juga kedai-kedai di luar Spice Bazaar. Ada yang menawarkan harga lebih murah. Ada kedai yang jual barangan yang tiada dalam Spice Bazaar.

P1240967

DSC00268

 

DSC_2004

P1240961

8) Ziarah Masjid – Yeni Cami (new mosque)

Terletak berdekatan pintu masuk Spice Bazaar. Terasa rugi bila jumpa banyak masjid cantik-cantik di Istanbul, tak singgah pun solat walau 2 rakaat. Masjid-masjid tu akan menjadi saksi “di sana” nanti. InsyaAllah, akan masuk dalam itinerari untuk trip lain nanti.

P1240822
Ni pandangan dari feri Bosphorus Cruise

Sepanjang jalan ramai yang menawarkan perkhidmatan menggilap kasut.

DSC_1997

Boleh juga bagi burung makan di luar masjid. Beli makanan burung dari makcik ni

DSC_2001

InsyaAllah nanti nak kongsi aktiviti menarik sekitar Sultanahmet pulak.

 

 

Leave a Reply