Cara Murah dan Mudah Ke Taman Negara Bako

Taman Negara Bako atau Bako National Park terletak 40km dari bandar Kuching. Ianya antara taman negara yang terkecil di Sarawak. Apa yang menarik tentang Bako adalah pelbagai hutan hujan, flora dan fauna, pelbagai hidupan liar termasuk monyet Proboscis yang hanya terdapat di Borneo, 150 spesis burung, air terjun yang menjunam turun ke dalam kolam air dengan pemandangan hutan yang begitu mempersonakan, pantai terpencil, 16 laluan hutan terdapat di situ. Maklumat lanjut tentang Taman Negara Bako boleh dibaca di sini

Pada tahun 2015, saya telah membawa 5 staf kami melawat bandar Kuching. Turut menemani saya adalah rakan karib saya. Lawatan selama 5 hari 4 malam membawa kami ke tempat menarik di Kuching seperti Kampung Budaya Sarawak, river cruise, Muzium Kuching, kedai kek lapis dan restoran Dayang Salhah, Top Spot food court dan sebagainya.

Sunset River Cruise
Sunset River Cruise

shopping kek lapis Dayang Salhah

shopping terubuk ikan masin
shopping ikan terubuk masin

borong tshirts

Ingin menjadikan office trip kali ini berbeza, saya membawa staf ke Taman Negara Bako. Bila tanya teksi, mereka ingin mengenakan bayaran RM250-300 untuk perjalanan pergi balik. Itu tidak termasuk upah tour guide RM100 yang akan menemani kami sepanjang berada di Bako. Sebelum pergi, saya memang dah baca review di TripAdvisor tentang cara murah untuk melawat Bako.

😎 Menaiki bas merah No 1 (Rapid Kuching) di depan mall Electra House. Boleh sarapan di gerai berhampiran. Bas bermula dari 7am-5pm. Setiap satu jam ada bas ke Bako.

dalam bas merah ke Bako
dalam bas merah ke Bako

bas kosong, kita pose dulu

bas kosong, kita selfie dulu
bas kosong, kita selfie dulu

😎 Dari Tune Hotel Waterfront, jalan melalui Jalan Wayang (1.1km – 14minit) @ boleh tunggu bas di   perhentian bas berdekatan Hilton Hotel, River Majestic Hotel. Bas No 1 lalu di depan beberapa hotel sepanjang waterfront. Tambang RM3.50 seorang. Perjalanan akan mengambil masa 45 minit.

😎 Ada juga minivan yang membawa penumpang ke Bako. Kalau grup ramai dan boleh memenuhi minivan, boleh juga menaiki minivan dan bertolak segera. Harga boleh runding. Antara RM5-10 seorang.

😎 Tiba di jeti. Perlu daftar nama kesemua ahli rombongan, masa anda dijangka pulang dan buat bayaran.

😎 Bot  – RM47 satu bot/sehala untuk 5 orang. Kalau 6-8 orang dikira RM9 seorang/sehala. Kanak-kanak bawah 7 tahun percuma. Tiba awal di Jeti jika bilangan ahli rombongan kurang dari 5 orang. Boleh kongsi bot dengan orang lain; jadi tak perlu bayar untuk satu bot

dalam bot ke Taman Negara Bako
dalam bot ke Taman Negara Bako

😎 Pas masuk untuk warganegara RM10, bukan warganegara RM20, untuk kanak-kanak berusia 7-18 tahun RM7

😎 Upah guide : RM100. Saya syorkan anda mengambil guide. Kami dapat Mr Alex; mmg terbaik. Semua binatang yang kami nak tengok terutama Proboscis Monkeys rare species kami dapat tengok (kali pertama saya up close personal dengan Proboscis Monkeys adalah di Labuk Bay, Sandakan)

😎 bawa teropong kalau ada; kami pinjam tour guide punya

20150316_103856-1

 😎 bawa topi kalau perlu; bergantung kepada trail yang anda pilih

 😎 kasut sukan; bersedia utk jinjing kasut jika air surut dan bot perlu mendarat jauh dari pantai

20150316_091653-1

 😎 zip lock bag untuk gajet anda. Nangis kalau gajet mahal jatuh dalam ni (laluan Telok Paku)

20150316_102712

 😎 bawa bekalan air mencukupi. Kami bawa jajan sikit. Di kantin Taman Negara Bako katanya air mineral sebotol RM4.

  😎 di jeti ada kantin kalau nak sarapan atau alas perut bila balik dari Taman Negara Bako.

 😎 kena ada stamina. Baby dan kanak2 berusia 5 tahun tidak digalakkan dibawa ke Taman Negara Bako kerana Paku trail yang paling dekat pun sehala antara 750-800m sehala; mengambil masa lebih kurang sejam sehala. Ni bukan jalan-jalan cari makan, ni jalan-jalan cari haiwan, kena ikut mood haiwan, kejap dia ada, kejap dia takde….

 😎 Dikatakan bulan April-Ogos adalah waktu sesuai untuk ke Taman Negara Bako

 😎 boleh tempah penginapan di Taman Negara Bako di laman web ini. Kebanyakan review negatif tapi kalau anda benar-benar ingin menginap di hostel yang disediakan, ingin merasai nikmat tidur dalam hutan, disyorkan pilih Forest Lodge Type 5 yang baru diperbaiki dan dipasang penghawa dingin. Forest Lodge Type 6 pun ok, cuma hanya ada kipas angin.

20150316_092201-1

Sampai sini, kena daftar nama ahli kumpulan. Yg ni guide buat untuk kami. Kena buat tau, untuk pastikan tiada yang hilang dalam hutan. Ada tandas disediakan. Di sepanjang laluan hutan tiada tandas ye. Baik gi dulu siap-siap.

Guide kemudian bawa kami ke sini, masih di entrance. Kena pilih nak gi walking trail mana. Kami pilih Telok Paku. Nampak tak, tu yang paling dekat. Foreigners yang pilih untuk menginap di situ sebab mereka nak pergi ke laluan yang jauh atau nak menerokai banyak laluan. Ada laluan yang membawa ke pantai yang cantik, bentuk mukabumi yang menarik.

20150316_094403

Best sangat guide kami. Dia tahu mana lokasi tepat di mana kami boleh lihat haiwan yang terdapat di Taman Negara Bako. Most of the time kami tak sempat capture gambar haiwan2 tu sebab pergerakan mereka pantas. Antara yang sempat :

20150316_111605-1
cantikkan ular ni?

Ini je sempat capture sebab dok leka tengok haiwan yang guide tunjuk. Babi hutan lalu tepi pun macam no hal sebab babi hutan mind their own business hihi…

20150316_105157-1

20150316_103332-1

kocak2 air, terasa jari2 digigit ikan
kocak2 air, terasa jari2 digigit ikan

Guide baik hati nak tunjuk kami laluan lain tapi by that time kami dah penat, minta pulang lebih awal dari 2pm yang kami janji dengan boat. Kena tunggu sekejap. Bila bot sampai, kami dibawa melihat ukiran batu yang sungguh menarik

20150316_122028

20150316_121825

20150316_121841

Bila sampai ke jeti, perlu menunggu untuk menaiki bas No 1. Bila nampak minivan, kami terus naik minivan, kalau tak silap RM5 seorang. Minivan akan ambil orang sepanjang jalan untuk penuhkan van. Dihantar berdekatan dengan Tune Hotel Waterfront, tempat kami menginap.

Apa kata anda cuba masukkan Taman Negara Bako dalam itinerari anda untuk melihat keindahan alam di bumi Borneo.

Leave a Reply