Harga Sebuah Senyuman di Hotel Rimba Kuala Terengganu

Baru-baru ini saya menginap di Hotel Rimba, Kuala Terengganu selama 3hari 2 malam.

Ibu saya ingin melihat Universiti Malaysia Terengganu (UMT) di mana cucu dia yg kedua belajar. Ibu ingin melihat setiap sekolah berasrama penuh dan universiti di mana cucu2 dia belajar.

Ibu memang dari dulu pengidap asthma. Kalau tak kena asthma attack, dia ok je. She’s very independent. Dia akan drive pergi mengaji, pergi rumah kakak saya – about 10 mins drive dari rumah dia, bela ayam, bagi makan kucing jalanan yang akan berkumpul luar rumah setiap pagi….the list goes on.

Bila Ibu ajak ke Kuala Terengganu, I obliged. Saya dianggap travel agent oleh my siblings & Mom. Mana saja they wanna go, they rely on me to book hotel rooms, flight tickets what not. Turut menemani kami – kakak sulong saya & anak bongsu dia. MAS menerbangkan kami ke Kuala Terengganu. Alhamdulillah, kami dapat beli tiket kapal terbang pada harga RM210 seorang to and fro.

Kalau hotel murah di Malaysia terutama di negeri yang kurang pelancong asing, tak banyak review di TripAdvisor.  Masa saya menempah Hotel Rimba, masih belum ada review tentang hotel ini. Saya tempah hotel murah ini kerana :

1. hotel ini masih baru; dikatakan dibuka pada Januari 2016
  2. hotel ini terletak antara UMT dan pusat bandar
  3. tidak jauh dari Sultan Mahmud Airport
  4. harga bilik Standard Twin with Window (Booking.com) hanya RM104 setiap bilik semalam

Kami tiba di airport Kuala Terengganu seperti yang dijadual 8.05am. Selesai urusan bagasi sekitar 8.20am. Ibu saya kata dia mabuk. Kami tahu kalau Ibu kata dia mabuk, dia akan mengambil masa 3-4 hari untuk pulih. Ibu saya a strong woman. Kalau sakit sikit-sikit, dia takkan komplen sakit. Jadi bila dia kata sakit, memang dia sakit.

20160315_081812

Kami sewa kereta dari Kereta Sewa Kuala Terengganu (FB page). Urusan tempahan agak mudah; melalui whatsapp (Encik Sukor (016-951-4414) & Mohd Dasuki (013-981-8443), deposit minima RM50 ke dalam akaun Maybank/CIMB. Kami tempah kereta Myvi dengan Encik Sukor pada pukul 8.30am. Kami hanya dapat kereta pada pukul 9am. Menurut Encik Sukor dia dah sediakan kereta; tukang hantar lambat. Geram jugak tapi Encik Sukor bagi diskaun RM20 atas kelewatan tersebut. Jika saya pergi ke KT lagi, saya akan sewa kereta dari mereka; bertanggungjawab atas kelewatan yang mungkin tak disengajakan.

20160315_070100

20160313_095513

Menggunakan Waze, kami tiba di Hotel Rimba sekitar 10am selepas sarapan pagi di gerai berhampiran. Hotel Rimba adalah bangunan kedai 2 tingkat, lot tepi. Saya minta dibenarkan masuk – early check in sebab keadaan Ibu. Mereka kata bilik penuh. They have 70 rooms, yg saya tengok kereta di luar lebih kurang 4,5 buah je. Dari pengalaman saya, kalau ada bilik kosong, tak pernah hotel kata kena tunggu 2pm. Manalah nak melangut sementara tunggu 4 jam di Kuala Terengganu. Cuaca terik menyukarkan lagi untuk kemana-mana; tentu mabuk Ibu lg teruk. Bila saya insist, atleast bagi 1 bilik dulu, diaorang kata kena bayar tambahan separuh dari harga bilik (RM50) sebab early check in. Bermakna memang ada bilik kosong. They called a guy in. Maybe the supervisor. Memula that guy pun kata kena bayar separuh. Atlast they gave in.

What followed next – the staff never smiled at us, acknowledged us, greeted us….hingga ke hari we checked out. Even masa nak masukkan barang dalam kereta, me & my sister carried a box each (my nephew tunggu my mom upstairs), the guy at the reception counter tak tolong buka pintu pun.

Hati kecil berbisik – if only I pay the RM50….they wouldnt treat us like that. Thats the price of a smile di Hotel Rimba 😥 I leant a lesson – before beli tiket kapal terbang pagi yg murah, better check dgn hotel whether they allow early check in. Sebab tak pernah mengalami pengalaman sebegini di dalam mahupun di luar negara.

They gave us Room 302 and Room 301.

20160313_101307

Its clean. Bilik agak sempit as expected. Ada 32″ LED Flat Screen TV

20160313_162200

tapi saya tak berkesempatan tengok. Coffee making facilities pun ada. Complimentary body wash & shampoo pun ada. Cuma kena bawa sejadah & penyangkut baju sebab yg disediakan hanya 3 penyangkut baju.

Bantal agak keras. Tidak ada pembahagi antara shower dan toilet, bila mandi, air membasahi segenap ruang bilik air.

20160313_162145

WiFi agak baik di bilik 302 tapi di bilik 301 semput.

Tiada kedai makan di bangunan yang sama tetapi berdekatan dengan Hotel Rimba ada Giant & Mydin. Lokasi berdekatan juga dengan Kampung Losong kalau nak beli keropok lekor. Masjid Kristal pun tak jauh dari Hotel Rimba.

Disebabkan keadaan Ibu, tak berkesempatan mencuba makan di kedai yang disenaraikan antara yg ter-best di Kuala Terengganu. Hanya sempat menjamu selera di NR Cafe (guna Waze)

nr

nr2

Antara yg kami pesan

Tomyam poktek; yg dtg tomyam merah. Rasa tomyam merah biasa je

ABC – my sister suka

Chicken chop – besar gak portion

Nasi goreng – biasa2 je

Restoran lain yang kami sempat cuba – Adeq Sue Ikan Bakar

20160314_190302-1

Love the tomyam poktek

Sotong goreng tepung not so rangup tp fresh

My sister & anak cuba siakap 3 rasa. Boleh lah kata mereka.

Sempat juga bertemu rakan yang sama2 belajar di Fakulti Undang-Undang UM. Kami tinggal serumah for 3 years di Pantai Dalam dulu.

zura

Would love to go back to Kuala Terengganu untuk mencuba masakan tempatan. InsyaAllah. Next time nak menginap di hotel lain  😉